Perth + Roadtrip Westcoast

4 november 2014 - Perth, Australië

Zoals we in ons vorige verslag geëindigd zijn, kwamen we aan in regen. Gelukkig was dit maar 1 dag. Aangekomen op de luchthaven van Perth moesten we in de rij gaan staan voor een taxi. Perth is blijkbaar een druk bezochte stad. We hadden een hostel geboekt in Northbridge, een buurt in Perth. Tegenover onze hostel lag een groot politiekantoor, dus veilig zaten we zeker. Na een maand in de onbewoonde wereld, was het eerste wat we deden in Perth... shoppen! Na enkele dagen zijn we opgepikt door onze Wwoof host, Liz & Dino. Zij runnen een dressuur stal net buiten Perth. Liz rijdt op vrij hoog niveau hier in Australië en is een bekende instructrice. Onze taken bestonden uit paarden eten geven, stallen uitmesten, paarden in de wei zetten, de omheining maken (op onze manier) en hun dochtertje Mia van 7 jaar entertainen. Ook werden we ingezet op mee te helpen op haar tornooien. Ook mochten we rijden op haar paarden, en heeft Michèle haar eerste basislessen gehad op Vinnie. Dit is onverwacht goed afgelopen :-). Als voorbereiding op haar eerste rijles heeft Michèle kunnen oefenen met een wilde berggeit, genaamd Astrid.

Astrid 4 Astrid 3 Astrid 2

Tijdens ons verblijf hier zijn we ook naar Rottnest Island geweest. Een eiland vlak buiten Perth van ongeveer 22 km rond. Hier hebben we fietsen gehuurd om het eilandje te verkennen. Wij dachten 22 km is niet zo veel. Maar waar we niet bij stil gestaan hadden is dat dit zeer heuvel/bergachtig is, en vooral berg op.Hier zijn we dan ook super enthousiast aan begonnen. Tegen de middag was het enthousiasme al een stuk minder. Gelukkig konden de baaien en de privé strandjes onze moed erin houden. Ook hebben we kennis gemaakt met de Quokka's (kleine wallaby's), die onze rugzakken zeer interessant vonden. Op Rottnest komen ook witte haaien voor. Een vriend van Dino heeft dit mogen ondervinden. Tijdens het vissen begon zijn boot opeens heen en weer te schudden. Blijkbaar vond een haai het interessant om met de propellers van de boot te spelen. Ook zijn er op een week tijd gebeten door giftige slangen. Het slangenseizoen begon volop. Na onze zware dag op Rottnest zijn we steak frietjes gaan eten in Perth City.

DSC00445 DSC00442 P1020242 P1020229 P1020222 P1020205

De dagen erna zijn we bezig geweest met het uitstippelen van onze roadtrip, wat ongeveer 2.500km was. Op donderdag 16 oktober vertrokken we. S'morgensvroeg moesten we onze "mini" camper gaan ophalen bij Wicked Campers. Dit was een auto met een tent op het dak, best wel origineel. We moeten wel zeggen, als de tent uitgeklapt was, was ze groter als de auto zelf. Omdat er nog enkele problemen waren met de auto, konden we pas tegen de middag vertrekken. Wel kregen we een upgrade van onze auto voor dezelfde prijs. Blijkbaar moesten we er ook helemaal hopeloos uitzien, want we hadden geen gps geboekt (omdat we deze leende van Dino) en toch kregen we deze voor niets mee. Dus hadden we 2 gps'en. Verder kregen we een dikke roadmap. En ik zie de meeste van jullie al denken wat gaan die 2 met een roadmap doen? En idd, dit dachen wij ook :). Maar eigenlijk hebben we onze gps'en niet gebruikt, alleen de roadmap. De papa's hebben ons goed opgeleerd ;-). Oke, eenmaal alles in de auto gepropt konden we (2 Belgische wegpiraten) vertrekken. Met het verlaten van de parking van Wicked Campers, kwamen we opeens op de grote baan in een druk centrum terecht. Michèle reed als eerste en Renke moest er haar aan herinneren om links te rijden. Wat soms toch nog eindigde in spookrijden. Gelukkig zijn ze hier in Australië de Europeanen al gewend. Ondertussen zijn we volledig aangepast aan de Aussie rijstijl, waardoor Renke bij thuiskomst een gevaar gaat zijn in het Belgische verkeer ;-).

P1020317 P1020311 DSC00468

Onze eerste stopplaats was Coral Bay. Eenmaal ons tentje opgezet, zijn we naar het strand geweest om uit te rusten. De volgende dag zijn we gaan snorkelen in de reef. Aangezien we nog nooit gesnorkeld hadden hebben we bij de eerste snorkeltoer de nodige liters zeewater binnen gekregen. Onder water kwamen we ook een Hollywoodster tegen, nl. Nemo. Ook hebben we gezwommen met reuze Manta Rays. Jaws hebben we gelukkig niet gezien. Hoewel Renke ook gesnorkeld heeft met reefsharks.

IMG_6096 IMG_6060 IMG_6030 IMG_6029 P1020276

De dag erna zijn we vertrokken richting Karijini National Park. Onze camping lag midden in de bush. Karijini staat bekend om zijn gorges en watervallen. Ook zijn hier veel onverharde wegen, waardoor platte banden de normaalste zaak zijn. Vele verklaarden ons dan ook gek dat we met ons autootje hier naartoe gingen. Gelukkig hebben we geen platte band of andere stukken gehad.

Om tot aan de gorges te geraken moest je steile afdalingen doen, veel klimmen, spider walken (tussen twee bergwanden door), de acrobaat wat uithangen en nog eens klimmen om dan tot prachtige watervallen en poelen te komen. De eerste dag hebben we 3 gorges bezichtigd, wat we achteraf ook voelden.

karijini Np circular pool dales gorge fern pool dales gorge DSC00451

Van hieruit zijn we iets vroeger vertrokken dan gepland, omdat de afstand naar onze volgende bestemming vrij groot was. Normaal mochten we na 17h niet meer rijden van onze automaatschappij, maar omdat we geen camping vonden zijn we blijven rijden tot 20h. Er zijn veel kangoeroes die de weg s'avonds overspringen, en koeien die gewoon staan te staan op de weg. Overdag zie je deze, maar s'nachts is een andere zaak aangezien er geen straatverlichting is op deze roads. Eenmaal toch een camping gevonden, hebben we ons hier meteen geïnstalleerd.

Daarna zijn we richting Margaret River gegaan. Hier hebben we 3 dagen over gedaan (met de nodige tussenstops). Dit is een bekende wijnstreek met prachtige wijndomeinen en huizen in een vallei. Overal kan je zomaar binnen om te proeven. Met als gevolg dat Renke meer zat dan nuchter geweest is ;-). Ook lagen er chocoladefabrieken, een koekjesfabriek, een kaasfabriek,... waar je ook allemaal mocht proeven. Vooral in de chocoladefabriek hebben we goed ons best gedaan! Ook zijn we een grot gaan bezoeken, Mammut cave.

P1020450 P1020434 P1020416 P1020412

Op onze terugweg naar Perth zijn we nog gestopt in Busselton om te overnachten. Hier hebben we gepicknickt met zicht op de oceaan. Ook zijn we een zoektocht gestart naar nieuwe schoenen voor Renke, aangezien de vorige het begeven hadden met al het geklim in Karijini. Na een tijdje de moeilijke klant uitgehangen te hebben, vond ze haar keus dan toch ;-).

Vervolgens zijn we terug richting Liz & Dino vertrokken, met een tussenstop in Fremantle. Waar we de marktjes bezocht hebben. Eenmaal terug "thuis" zijn we begonnen aan de schoonmaak van de auto, want deze zag eruit door het rode stof van Karijini. Wat ons deed terugdenken aan het noorden, waar dit ook was.

Op vrijdag 31 oktober hebben we Halloween gedaan, met de traditionele trick or treat. Omdat we geen kostuum hadden, moesten we een beetje improviseren. Met tomatenketchup en bbq saus hebben we ons dan uitgeleefd :-).

De dag erna hebben we een bbq gedaan om onze familie te bedanken. S'avonds om 23h is onze vlucht dan vertrokken richting Cairns, the Eastcoast.

1. Jili:
    4 november 2014
    Oooh vriend, weer zo leuk om jullie reisverhaal te lezen!
    Ik geniet echt mee van jullie avonturen. Super foto's ook...
    Geniet er nog van!
    Mis jou!
    Dikke kus
    X
  2. Griet:
    4 november 2014
    Wat een mooie foto's weer :-) !
    Blijft leuk om jullie verhalen te lezen.

Nog veel plezier samen, geniet er nog van

xx
  3. Maarten&Dorien:
    4 november 2014
    Zzzaaalige blog! We zijn blij om jullie verhalen te lezen, zo kunnen we lekker meegenieten.
  4. Ivo janssen:
    17 november 2014
    Prachtige onderneming,geniet er maar met volle teugen van.
    En wij vroeger maar denken als we eens met de trein naar
    Lorett de mar geweest waren dat we al iets beleefd hadden
    groetjes
  5. Annelies:
    17 november 2014
    Super verhalen! Leuk om te lezen...; zo ben ik precies toch ook een beetje mee op reis!
  6. Miet:
    23 november 2014
    Hey Renke,
    Heb je ook een beetje heimwee? En denk je dat je nog zal wennen aan het gewone leven in België?
    Jullie reis blijft fantastisch klinken!!
    xxx